Aanbevelingenlijst

Deze lijst is opgesteld op basis van een onderzoek van kennisnet, meer bepaald de studie met de titel "4 in balans". Wat dit onderzoek aanbeveelt, is dat het belangrijk is om ICT leiderschap te tonen op vier verschillende gebieden: Visie, deskundigheid, inhoud/toepassingen en infrastructuur.

Visie:
ICT valt uit onze wereld niet meer weg te denken. Een cliché zo hoog als een huis. Wanneer deze uitspraak dieper wordt onderzocht, merkt men dat ICT niet alleen aanwezig is en zorgt voor vermaak en gemak, maar dat ICT verantwoordelijk is voor succes. Een gebrek aan kennis kan en zal zorgen voor falen.
Technologie-leken zijn de analfabeten van onze tijd. Computernerds rule the world.
Het is onze taak om kinderen voor te bereiden op het latere leven. Daarom is het belangrijk om de volgende vier zaken te beseffen:

1. ICT zal steeds verder en sneller evolueren (bron)
2. ICT is een domein waar initiatief tot ondernemers kan leiden (bron)
3. Er zijn steeds minder carrièremogelijkheden waarbij ICT-kennis niet vereist is (bron)
4. ICT is de bron van informatie bij uitstek (bron)

In de lagere school is het uiteraard niet de bedoeling dat kinderen worden opgeleid tot ondernemers, werknemers of IT-technici. Toch is het belangrijk dat zij ICT zien als een wapen, niet als een hindernis. Onze leerlingen mogen deze boot niet missen.
Het is vanuit deze visie dat de inhoud van de volgende gebieden werd opgebouwd.

Deskundigheid:
Van leerkrachten mag men niet verwachten dat ze ICT-technici zijn die een computer kunnen assembleren, software kunnen schrijven of een IT-netwerk kunnen uitbouwen.  Wat we wel van hen kunnen en moeten verwachten is dat ze geen angst uitstralen als er wat misloopt en voor simpele oplossingen zelf kunnen instaan.

Een leerkracht die zich in de haren krabt als de projector het niet doet, of een programma dat hij/zij wou gebruiken niet opgestart krijgt, is een desastreus voorbeeld voor de leerlingen. Het heeft geen enkele zin om deskundigheid te tonen op gebieden als presentatiesoftware, muzische software, oefensoftware en dergelijke als de leerling onthoudt dat de leerkracht opmerkt dat hij/zij gefrustreerd is omdat "de technologie weer eens niet wil meewerken". Helaas gebeurt dat maar al te vaak.
Bovendien is het utopisch van een leerkracht te verwachten dat hij/zij zich verdiept in de ICT mogelijkheden zolang hij/zij wantrouwig staat tegenover de apparatuur. Leerlingen zien dat, onthouden dat en nemen de ingesteldheid over.

Het is dan ook mijn aanbeveling om een cursus te organiseren, met deskundigheidsproef als afsluiting, die inzicht geeft in de meest elementaire vormen van:
- Uitsturen van video (scherminstellingen, splitters)
- Mogelijkheden en beperkingen van firewalls
- Rechten van gebruikersaccounts - Active directory
- Installeren van software

Pas nadat aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan worden nagedacht over toepassingssoftware

Inhoud en toepassingen:
De mogelijkheden van software veranderen dagelijks. Ik zou leerkrachten vooral aanraden zich te abonneren op klascement en regelmatig nieuwe dingen te gaan zoeken via google.
De zaken die ik reeds vond en gebruik op deze site staan vermeld in de lijst bronnen in verband met ICT applicaties. Mijn advies is niet zozeer de links van deze site, maar de geest ervan.

Infrastructuur:
De kosten van ICT zijn, op termijn gezien, niet zozeer de aankoop van hardware, maar eerder het onderhoud ervan. Veel te veel scholen gaan te snel over tot nieuwe aankopen omdat de huidige apparatuur "niet meer voldoet" of hebben apparatuur met een "defect" bordje.

Daarom loont het te moeite om te investeren in:

Imaging software die ervoor zorgt dat elke PC maandelijks automatisch wordt geherinstalleerd. De images kunnen worden bewaard op een centrale server. Gratis te verkrijgen van Macrium Software.

Een firewall met proxy mogelijkheden en URL filters. Met deze software kan je kinderen afschermen van ongewenste internet inhoud. Aan te raden valt twee firewalls te installeren. 1 voor de leerlingen en 1 voor de staf.  De netwerken dienen dan ook fysisch gescheiden te worden. Ipfire is hiervoor geschikt en gratis.
Hiervoor moet 1 PC voorzien worden (met 2 ethernetpoorten)

Met deze uitbreiding kan ik alles realiseren wat in mijn opdrachten werd beschreven.