Situering: De leerlingen krijgen als huistaak de opdracht om een YouTube filmpje te bekijken. Bij de opdracht hoort de verklaring dat we morgen meteen oefeningen gaan maken op vermenigvuldigen van breuken met gehele getallen, dus dat ze het filmpje aandachtig moeten bekijken. Het duurt ook slechts 10 minuten.

Noot: Hoewel de draagwijdte van het filmpje de eindtermen voor het vijfde leerjaar licht overschrijdt, blijft de uitleg wel op hun niveau en draagt het overschrijden bij tot het inzicht van vermenigvuldigen van breuken. De oefeningen die we nadien maken, blijven wel binnen het leerplan voor het vijfde leerjaar.

Verantwoording

ICT

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De zelfstandigheid komt hier uit het feit dat ze deze opdracht als huiswerk krijgen en thuis moeten maken. Ook de verwittiging dat we morgen meteen beginnen met oefenen, spoort hen aan om aandachtig te kijken.
Het filmpje zelf is uiterst leerrijk en geeft hen als voorbeeld dat op het internet alles te vinden is wat in de school geleerd kan worden. Hopelijk gaan ze zelf op zoek naar nieuwe informatie.

WISKUNDE  (leerplan VVKBaO)

B28 In praktische gevallen eenvoudige breuken met inzicht vermenigvuldigen met:
        a) een natuurlijk getal
        b) een breuk

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. Huiswerk nu in staat is om nieuwe leerstof bij te brengen.
2. Zelfstandig geleerd kan worden.
3. Een slecht begrepen verklaring, teruggespoeld kan worden ad infinitum.