Situering: Tijdens een les muziek worden er op het bord een aantal muziekinstrumenten getoond. Deze zijn verdeeld in drie pagina's (snaarinstrumenten, blaasinstrumenten, slaginstrumenten). Onderaan de pagina staan evenveel geluidsicoontjes.  Als er op een geluidsicoontje wordt geklikt, weerklinkt het geluid van 1 van de getoonde muziekinstrumenten. Als er daarna op het icoontje naast het bewuste muziekinstrument wordt geklikt weerklinkt hetzelfde geluid. Of een ander geluid, indien voor het verkeerde instrument werd gekozen.
Nadien kan dan op het oranje vakje onder het instrument worden geklikt, om de naam van het instrument weer te geven.
Ik zou de leerlingen na opsteken van hun vinger aan bord roepen, zodat zijzelf kunnen klikken. Er zijn 18 instrumenten met geluid en naam, dus in principe kunnen 36 leerlingen aan bod komen.

De schermkopieën als voorbeeld, om het smart.notebook bestand te downloaden dat ik hiervoor ontwierp, klik op deze link:

verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 
Deze opdracht geeft een praktisch nut van smartboard. De leerlingen zien nu dat ICT een waaier van mogelijkheden heeft die hun leren zo aangenaam maakt dat ze voor hun plezier naar school zouden komen.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Veilig: deze toepassing heeft geen enkel risico.
Verantwoord: het tempo van de les gaat omhoog.
Doelmatig: deze toepassing biedt mogelijkheden die normaal gemist zouden worden.


MUZISCHE VORMING Muziek  (Eindtermen Curriculum)

2.1   muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek:
         ◾klankeigenschap
         ◾functie/gebruikssituatie.
 
2.2   improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. De oefening wekt hun interesse waardoor ze aandachtiger gaan zijn.
2. Het gamma aan muziekinstrumenten is groter dan een leerkracht zou kunnen demonstreren. Niet al deze instrumenten zijn in een school ter beschikking, en het zou moeilijk zijn om iemand te vinden die uit al deze instrumenten een bruikbare toon kan halen.