Situering: Deze opdracht hangt nauw samen met de opdrachten Muzische 5 en 7. De leerlingen krijgen de opdracht om van YouTube hun favoriete muziekclip te downloaden als mp3 bestand.  Hiervoor moeten ze een online convertor gebruiken.  Ze vinden deze op het adres: https://www.youtube-mp3.org/nl.
Deze site is extreem eenvoudig te gebruiken, en in het Nederlands, ik ga er dan ook geen uitleg bij geven, tenzij gevraagd, en zelfs dan zal ik hen eerst aanmoedigen om zelf naar de oplossing te zoeken.
Bestandlocaties geef ik wel op, op onze klasdirectory waar ze een eigen submap mogen aanmaken. Ook dit leg ik hen niet uit, in het groepje zal wel 1 leerling zijn die het zijn/haar vriendjes uitlegt.

Deze opdracht gebeurt in de klas in groepjes, omdat niet alle leerlingen van hun ouders zomaar op internet mogen surfen. De klas PC's zijn beschermd door een firewall.
De leerlingen krijgen ook de opdracht om de uitvoerder en de titel van het nummer als bestandsnaam te gebruiken. Verder vertel ik er ook bij dat deze download toegelaten is vanwege drie redenen:
1. We gebruiken deze download voor educatieve redenen, wat ik uitleg als "voor school".
2. We gaan ervoor zorgen dat telkens we de download gebruiken we de naam van de artiest vermelden. (we houden dit hardnekkig vol, ad absurdum, telkens we het liedje starten.)
3. We gaan zelf iets toevoegen aan het geluid, namelijk ons dansje, en dat dansje is "van ons".

Vanwege deze redenen valt het gebruik van de download onder de policy die internetverdelers als "fair use" beschouwen, wegens gebrek aan wetgeving in België.

Verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
De leerlingen zien ICT in deze opdracht als iets vanzelfssprekends en als iets leuks.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Veilig: De copyright uitleg zoals hierboven weergegeven is iets dat ze nooit van hun leven nog zullen vergeten, vanwege het ad absurdum gebruik.

6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT, voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Deze eindterm wordt bereikt vanwege het karakter van de opdracht.

MUZISCHE VORMING Muziek (Eindtermen curriculum)

2.1   muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek:
  ◾klankeigenschap
  ◾functie/gebruikssituatie.


KWALITEITSVERHOGEND OMDAT:

Deze opdracht leid tot discussie over muziek, het gamma waarover gepraat zal worden is ruimer dan hetgene ikzelf kan voorstellen. Verder zal het mij ook inzicht geven in de keuzes van de hedendaagse 11 jarigen, wat mijn inzicht zal verhogen, wat dan weer de kwaliteit van de lessen zal verhogen.