Situering: Gedurende het hele schooljaar krijgen elke week twee leerlingen (beurtrol) de opdracht om in het weekend of op woensdagnamiddag foto's te maken van wiskunde in het dagelijkse leven. Dat kunnen foto's zijn van prijslijsten, hectometerpalen, benzinestations,... Er moet minimaal 1 foto bij zijn die anders is dan de drie gegeven voorbeelden.
Hiervan moeten zij een collage maken in powerpoint, prezi, op een blad papier of welke vorm hen het beste ligt, die ze dan in de klas mogen voorstellen. De bedoeling is dat ze samen creatief aan de slag gaan en de klas kunnen tonen dat wiskundekennis in het leven noodzakelijk is.

Verantwoording

ICT

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Ik vermoed dat de verantwoording hiervan helemaal in de opdracht is terug te vinden.

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Ook deze eindterm staat letterlijk in de opdracht.

WISKUNDE  (leerplan VVKBaO)

D07 Doeltreffende opvattingen over en houdingen ontwikkelen tegenover wiskunde
        c) beseffen dat wiskunde veel met het reële leven te maken heeft en van praktisch nut is in de maatschappij

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

Een meegebrachte observatie geen kwaliteitsverlies hoeft te lijden.