Situering: Tijdens een les muziek mogen de leerlingen in 6 groepjes verdeeld op youtube op zoek gaan naar een instrument dat ze nog niet kennen, maar wel leuk vinden. Ze mogen echter geen geluid gebruiken tijdens het zoeken zodat ze niet kunnen horen hoe het klinkt.  Als alle groepjes een instrument hebben gevonden tonen we de filmpjes op het smartboard. Eerst zonder geluid, waarna we klassikaal proberen te beschrijven hoe het instrument zal klinken. (Hoge of lage tonen, aanhoudende of korte noten, combinaties,...)
Het woord "instrument" bestaat in het Nederlands en het Engels, waardoor een breed gamma van mogelijkheden moet beschikbaar zijn.

verantwoording

ICT

4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Door in groepjes te werken zijn de leerlingen zelfstandig aan het werk. Door na te denken over de vorm van een instrument en haar eigenschappen, leren ze bij.

MUZISCHE VORMING Muziek (Eindtermen Curriculum)

2.5 vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. In een niet-ICT omgeving is het onmogelijk om geluid uit te schakelen zonder ook overleg uit te stellen.