Situering: Tijdens de les "optellen van breuken met ongelijke noemer" zijn er leerlingen die weinig tot geen hulp meer nodig hebben.  Zij mogen gebruik maken van de computer om extra oefeningen te maken op een aangename manier. Zo hebben zij een leuke uitdaging en heb ik de handen vrij om de tragere leerlingen van extra hulp te voorzien bij het maken van hun normale opdrachten. 

Als je op het prentje hieronder klikt, krijg je een nieuwe pagina waar je breuken kan optellen zoals in het voorbeeld is weergegeven. Denk eraan dat je je tussenstappen ook moet opschrijven. En soms zal je de breuk ook moeten vereenvoudigen. Het prentje laat je al mooi zien wat je moet doen.

Als je dat allemaal goed doet, dan zal er een puzzelstukje worden weggenomen. Als je alle sommen goed oplost, dan zie je het hele figuurtje.

Lukt het niet?  Klik dan op "wat is er mis" en je verkeerde antwoord zal dan rood worden.  Dan kan je nog eens proberen.

Klik maar op het prentje en veel plezier.



Verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Persoonlijk hou ik er niet van om de sterke leerlingen gewoon extra oefeningen te geven, ik voel dat eerder aan als een straf dan als een beloning. In deze vorm is de extra oefening zeker een beloning.
ICT is voor de leerling nu een spelletje, wat de drempel verlaagt tot bijna onbestaande. De bereidheid om ICT te gebruiken als ondersteuning bij het leren vloeit hier zeker uit voort.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De zelfstandigheid komt van de "wat is er mis" knop.

WISKUNDE (leerplan VVKBaO)

G17 a) Eenvoudige breuken gelijknamig maken om ze te vergelijken en te ordenen of om ze op te tellen of af te trekken
G17 b) en gebruik maken van de term 'gelijknamige breuken'

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. Er is geen vast aantal opdrachten, de leerling kan gewoon blijven oefenen en de oplossing wordt ook nagekeken.
2. Volgens de methode Feuerstein leidt noodzaak tot geloof, geloof tot kunnen. De noodzaak is hier het ontdekken van het prentje.
3. Spelenderwijs leren voorkomt schoolmoeheid.