Situering: Voor het schoolfeest heeft onze klas een dansje ingestudeerd. We gebruiken hiervoor een camera op statief. De leerlingen worden erop gewezen dat ze geen wilde bewegingen mogen maken in de buurt van het statief.

De opgenomen beelden worden dan klasikaal bekeken om te duiden hoe synchroon hun bewegingen wel (niet) zijn. Er kan nu gewezen worden op de gemaakte fouten, zowel qua synchronie als qua houding.

De nabeschouwing wordt door mezelf geleid voorzien van de nodige aanmoedigingen en bewonderende commentaar zodat ze de camera zien als fan, en niet als gluurder.

Verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
De leerlingen zien de mogelijkheden van de camera en het projecteren op het smartboard. Ze wennen aan de aanwezigheid van de camera en vinden het heel normaal dat deze mogelijkheid bestaat. Ze kunnen leren van hun fouten nu ze zichzelf bezig zien. Vooral de houding is iets waar je meer bewust van wordt als je het ziet vanuit het standpunt van een derde.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Verantwoord: de leerlingen weten dat een camera een duur apparaat is dat ze met zorg moeten behandelen.
Doelmatig: de leerlingen beseffen dat de camera niet werd gebruikt voor het maken van een clip, maar dat de functie van het filmpje het bijsturen van de bewegingen is.
Veilig: De gemaakte opnamen worden niet verspreid. Het verwijzen naar het feit dat dit filmpje slechts 1 maal bekeken wordt en niet verspreid wordt, kan hen aan het denken zetten over media zoals Facebook.

MUZISCHE VORMING Beweging  (Eindtermen Curriculum)

4.1 De leerlingen kunnen genieten van lichaamstaal, beweging en dans.
4.6 De leerlingen kunnen het inoefenen, de voorbereiding, het aanwenden van de lichaamstaal en het uitvoeren (vertoning), door henzelf en anderen, kritisch bespreken.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. De spiegelbeeldfout wordt uitgeschakeld.
2. Hetzelfde moment dikwijls kan bekeken worden en zelfs gepauzeerd.