Situering: Tijdens een les Muzische Vorming (muziek) vraag ik de leerlingen om hun favoriete liedje te posten op een blog (hier onderaan). Ik vertel er wel bij dat ze geen liedje mogen posten van de originele artiest, want dat zulks verboden is vanwege het copyright. Daar hoort dan de uitleg bij dat de artiest leeft van de inkomsten die hij of zij heeft door het zelf verspreiden van zijn/haar muziek.
Ik vraag hen dus duidelijk om alleen links te posten naar zangwedstrijden zoals "the voice" of "Belgium's got talent". En er mag per leerling slechts 1 link gepost worden.
Ze worden ook aangemoedigd om beleefde reacties te schrijven op posts van medeleerlingen.
Nadien gaan we dan samen genieten van deze muziek en kunnen we ieders voorkeur kort bespreken.
De leerlingen mogen hun eigen voorkeur verdedigen, ikzelf zal daar bovenop nog trachten de aandacht te vestigen op onderdelen van hun keuze (ritme, tekst, instrumenten, sfeer) om op die manier in elke keuze iets aangenaams te vinden, zelfs al is dat op op het eerste gezicht niet zichtbaar.
Ook de reacties worden besproken in het kader van netiquette.

Mijn lievelingsliedje

Paul Potts

Leerling 1 24-09-2014
Paul Potts zingt Nessun Dorma op Britain's got talent. : https://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

Re:Paul Potts

Leerling 2 24-09-2014
Die rare meneer kan mooi zingen :)

Nieuw bericht

verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 
De leerlingen ervaren ook hier ICT niet als een opgave, het is een gebruik dat ze gewend zijn en ze kunnen het nu gebruiken om hun mening te verkondigen.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Veilig: De leerlingen leren hier dat er zoiets bestaat als copyright en diefstal, zelfs al gaat het over niks tastbaars.
Verantwoord: De leerlingen leren tijdens deze les dat ze de voorkeur van anderen niet belachelijk mogen vinden.
Doelmatig: De vraag om slechts 1 voorkeur neer te schrijven leert hen selecteren. Het leert hen dat ze anderen niet moeten spammen met elk filmpje dat ze toch wel interesant vinden.

6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT, voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
Dit lijkt me vanzelfsprekend vanwege het basiskarakter van de opdracht.

7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
De leerlingen leren hier dat ze door het posten van een link, de beschikbare informatie achter deze link kunnen verspreiden.

8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Verantwoord: De link die gebruikt kan worden als reactie duidt op het feit dat hun mening nu voor iedereen zichtbaar is. Als ze iets stoms, beledigends of aggressiefs hebben geschreven, kunnen ze zich daar nu voor schamen.
Veilig: De leerlingen die in de fout gaan met het plaatsen van een reactie zijn veilig in het opzicht dat deze site door mezelf kan verwijderd worden.
Doelmatig: De geplaatste reactie is ofwel zinloos ofwel nuttig. Daar kan nu op gewezen worden.

MUZISCHE VORMING Muziek  (Eindtermen Curriculum)

2.3 openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen.
2.5 vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. Er niet moet gekozen worden uit een beperkt aantal, door de leraar geselecteerde voorbeelden, maar uit hun eigen favorieten.
2. Niet alleen lezen en schrijven wordt geoefend, maar er ook een keyboard/typen initiatie wordt gegeven.