Situering: Tijdens een les Wiskunde mogen de leerlingen in 6 groepjes navigeren naar google maps om op zoek te gaan naar voorbeelden van straatlengten.
Uiteraard is de computer van de leerlingen beschermd door de firewall.

Opdracht: Ga naar https://maps.google.com. Zorg ervoor dat het beeld dat je krijgt geen satellietfoto is maar een tekening. Gebruik hiervoor het icoontje rechts bovenaan.

Geef in het zoekvakje de volgende woorden in en schrijf op je werkblaadje de lengte van deze straten op in meter. Je zal rekening moeten houden met de schaal die links onderaan wordt aangegeven. Let erop dat deze schaal telkens anders kan zijn.

  1. Edegem, Zomerlei
  2. Edegem, Hovestraat
  3. Edegem, Lentelei
  4. Edegem, Kontichstraat
  5. Edegem, Drie Eikenstraat

Je mag je meetlatje gebruiken om te meten op het scherm. Wees wel erg voorzichtig om geen krassen te maken op het scherm, gebruik niet je grote "harde" meetlat, maar het kleine "zachte" latje.

Verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 
Deze opdracht geeft een praktisch nut van ICT en internet. Het zou me niet verbazen als ze thuis ook aan de slag gaan om afstanden op te zoeken van straten of routes die ze zelf vaak gebruiken.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Veilig: de bescherming van de firewall houdt het surfen veilig voor volwassen informatie.
Verantwoord: de opmerking over krassen op het scherm geeft hen weer dat ICT kwetsbaar is en dat er voorzichtig moet mee worden omgesprongen.
Doelmatig: de betrouwbaarheid van google maps leert hen dat er betere en snellere manieren zijn dan afstanden in te schatten.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 
Ik ben er van overtuigd dat bovenstaande instructie meer dan voldoende is om een nuttig resultaat te bekomen. De leerlingen hebben misschien enkel nood aan een opfrissing van het idee "schaal".

WISKUNDE  (leerplan VVKBaO)

MR84 Bij meetkundige voorstellingen verhoudingen vaststellen en vergelijken (bijv. Hoeveel keer is de pen op de foto kleiner dan in werkelijkheid)

MR85 De begrippen en termen schaal, lijnschaal en breukschaal kennen en met voorbeelden uitleggen wanneer deze begrippen gebruikt kunnen worden

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. De oefening nauwer aansluit bij hun leefwereld doordat ze aanpasbaar is als leerlingen uit andere gemeenten zouden komen.
2. De steeds wijzigende schaal bij zoomen een veel beter inzicht geeft in het concept "schaal" dan een geprinte versie kan bereiken.