Situering: De opdracht hangt nauw samen met de muzische opdrachten 6 en 7. Voor het schoolfeest gaan de leerlingen in groepjes een opvoering bedenken bij één van hun favoriete muziekclips. Als resultaat van opdracht 6 hebben ze reeds een MP3 opname van hun favoriete clipmuziek.
Ze krijgen nu de opdracht om een dansje daarbij te ontwikkelen.  Ze mogen op afspraak gebruik maken van ons klaslokaal hiervoor (tijdens de middagpauze) en van de geluidsinstallatie die voorzien is van een USB ingang waar ze hun memory-stick kunnen inpluggen.

Verantwoording

ICT

5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Ik vermoed niet dat deze opdracht mogelijk is zonder één of andere vorm van Informatie of communicatietechnieken.

MUZISCHE VORMING Beweging (Eindtermen Curriculum)

4.5   nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren.
4.6   het inoefenen, de voorbereiding, het aanwenden van de lichaamstaal en het uitvoeren (vertoning), door henzelf en anderen, kritisch bespreken.

MUZISCHE VORMING Muziek  (Eindtermen Curriculum)

2.2 improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. Deze opdracht nu kan worden vergezeld van muziek.
2. De muziek van hun eigen keuze kan zijn en zo hoger kan scoren op de schaal van werkelijkheidsnabijheid.