Situering: Tijdens een les meetkunde mogen de leerlingen die snel klaar zijn aan de computer verder oefenen. Zij mogen gebruik maken van de computer om extra oefeningen te maken op een aangename manier. Zo hebben zij een leuke uitdaging en heb ik de handen vrij om de tragere leerlingen van extra hulp te voorzien bij het maken van hun normale opdrachten. 

Als je op het prentje hieronder klikt, kom je op een spelletje terecht dat je laat oefenen oppervlakten te berekenen.  Begin bij de rechthoek en ga dan verder. De cirkeloefening (schijf) hoef je niet te maken, maar je mag altijd wel eens proberen (de formule staat op de oefening).  Je mag de getoonde rekenmachine gebruiken.

                                  

Verantwoording

ICT

1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Persoonlijk hou ik er niet van om de sterke leerlingen gewoon extra oefeningen te geven, ik voel dat eerder aan als een straf dan als een beloning. In deze vorm is de extra oefening zeker een beloning.
ICT is voor de leerling nu een spelletje, wat de drempel verlaagt tot bijna onbestaande. De bereidheid om ICT te gebruiken als ondersteuning bij het leren vloeit hier zeker uit voort.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De zelfstandigheid wordt ondersteund doordat de leerling bij een correct antwoord een beloning krijgt, en een foutief antwoord door het programma wordt aangeduid.

WISKUNDE  (leerplan VVKBaO)

MR42 Ervaren en inzien dat de oppervlakte van een parallellogram berekend kan worden via de omstructurering naar een rechthoek en de formule (bxh) paraat kennen en gebruiken

MR44 Ervaren en inzien dat de oppervlakte van een driehoek gelijk is aan de helft van de oppervlakte van een rechthoek met dezelfde basis en dezelfde hoogte en de formule (bxh)/2 paraat kennen en gebruiken.

B47 De zakrekenmachine efficiënt en met inzicht gebruiken om op te tellen, af te trekken, te vermenigvuldigen en te delen en procenten te berekenen.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

1. Er is geen vast aantal opdrachten, de leerling kan gewoon blijven oefenen en de oplossing wordt ook nagekeken.
2. Volgens de methode Feuerstein leidt noodzaak tot geloof, geloof tot kunnen. De noodzaak is hier het ontdekken van het prentje.
3. Spelenderwijs leren voorkomt schoolmoeheid.